نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، مردم شناسی ، از جمله علوم جوانی است که در خانواده علوم انسانی تولد یافته است و این علم به جستجوی روابط متقابل بین انسان و محیط ، انسان و فرهنگ و انتها به مطالعه و پژوهش پیرامون فرهنگ های مختلف می پردازد. از آنجا که فرهنگ مجموعه ای به هم پیوسته از عناصر گوناگون شامل فعالیت های مالی ، تکنولوژی ، روابط خویشاوندی و خانوادگی ، قوانین و مقررات ، زبان و گویش ها ، فرهنگ عامه یا فولکور ، موسیقی و همین طور دین و اعتقادات مردم می باشد ....؟

نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در اصفهان

نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در اصفهان

نویسنده: مهری نوری

مردم شناسی ، از جمله علوم جوانی است که در خانواده علوم انسانی تولد یافته است و این علم به جستجوی روابط متقابل بین انسان و محیط ، انسان و فرهنگ و خاتمه به مطالعه و پژوهش پیرامون فرهنگ های مختلف می پردازد. از آنجا که فرهنگ مجموعه ای به هم پیوسته از عناصر گوناگون شامل فعالیت های مالی ، تکنولوژی ، روابط خویشاوندی و خانوادگی ، قوانین و مقررات ، زبان و گویش ها ، فرهنگ عامه یا فولکور ، موسیقی و همین طور دین و اعتقادات مردم می باشد ....؟

در مقال مختصر به هیچ روی امکان بحث پیرامون ابعاد و قلمروهای گوناگون مردم شناسی وجود ندارد . خاصه این که در صدد آن هستیم که نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در بین مردم اصفهان داشته باشیم این اختصار را بیشتر می نماید تا شاید بیشتر به اصفهان پرداخته گردد.

در تاریخ زندگی بشر ، شاید هیچ پدیده ای نقش حساس تر ، فعال تر و سازنده تر از مذهب نداشته است . حتی امروزه در اواخر قرن بیستم مذهب هنوز به عنوان یک چرخ بزرگ اجتماعی عمل می نماید ، بی شک ، اعتقادات مذهبی انسان یک مرتبه و ناگهانی بر وجود انسان مستولی نشده ، بلکه به موازات رشد فیزیولوژیکی ، افکار مذهبی اش نیز وسعت گرفته است . بنابراین می توان گفت تاریخ ، جغرافیا و شرایط و توانمندی های عقلانی انسان در زندگی دینی او موثر واقع شده است . به طوری که وجود خدایان و نیز ادیان مختلف چه الهی و چه غیر الهی بیانگر این موضوع است .

از میان نهادهای اجتماعی ، نهاد مذهب برای مردم اصفهان همیشه دارای اهمیت ویژه ای و از الزام آورترین و پرقدرت ترین بوده است . احترام ویژه ای که از دوره صفویه برای مذهب و علما و روحانیون قایل شدند ، موجبات پیدایش قشری اجتماعی به نام روحانیون ، علما یا دانشمندان شده است. از آنجا که بیش از نود و پنج درصد از مردم این شهر شیعه دوازده امامی هستند ، قشر روحانیت برای حاکمان و پادشاهان حلقه ارتباطی بین آنان و مردم محسوب می شدند. این قشر اجتماعی در اختلافات محلی و وجود دیدگاه های گوناگون نقش وساطت ، داوری و .... داشته اند ، روحانیان این شهر امروزه این نقش و کارکرد خود را تا حدودی حفظ نموده اند. در عرصه جنگ تحمیلی حضور روحانیان و پیروی مردم اصفهان از آنها صفحه زرینی بر تاریخ این دیار است . موضع گیری های روحانیان بنام در عرصه های سیاسی و اعلام در نظر آنان برای گروه ها و احزاب سیاسی بسیار حائز اهمیت و سرنوشت ساز بوده است .

مردم ،سخت پای بند به معتقدات مذهبی بوده ، از میان مبانی دینی به نماز و روزه و حج و در مراسم مذهبی به برپایی عزاداری در ایام سوگواری ائمه اطهار و یا جشن های مهم بیانگر این موضوع است .

پرداخت مالیات های اسلامی بین بازرگانان ، کاسبکاران و بازاریان اهمیت خاصی داشته و دارد ازدیاد مساجد در سطح شهر و این که در هر کوی و برزنی ، در هر محله ای مسجدی و حسینیه ای وجود دارد این امر را می توان با متغیرهای گوناگونی تحلیل کرد که یکی از اینها اندازه علاقه مندی و تدین مردم اصفهان است.

روابط مردم اصفهان با اقلیت های غیر شیعه همیشه تابع طرز رفتار و کردار حکمرانان محلی بوده است . گاهی در محله های متعلق به اقلیت ها نزاع ها و درگیری هایی بین مردم و جوانان ایجاد شده و بسیار رخ داده که این دو گروه به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی نموده اند . امروزه در محله جلفای اصفهان که فلسفه تاسیس آن برای اسکان ارامنه است ، بسیاری از خانواده های مسلمان در همسایگی با آنان بدون کوچکترین اختلاف و نزاع اجتماعی زندگی می نمایند و همراهی و مشارکت اجتماعی اقلیت های مذهبی در بحران های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی غیر قابل چشم پوشی است .

منبع: نشریه اصفهان زیبا

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: راسخون
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163651

به "نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی مردم شناختی به نهاد دین در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید