بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از علل کاهش فراوری، قیمت زعفران ثبات ندارد

به گزارش مجله سرگرمی، عضو شورای ملی زعفران گفت: سال جاری شرایط خشکسالی و بی توجهی کشاورزان به آبیاری گیاه از علل کاهش فراوری زعفران محسوب می گردد.

بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از علل کاهش فراوری، قیمت زعفران ثبات ندارد

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به تاثیر خشکسالی بر فراوری زعفران اظهار کرد: کشاورزان در عمده منطقه ها زعفران کاری، کشت زعفران را برمبنای سلیقه خود دنبال می نمایند، چرا که وزارت جهاد کشاورزی آموزش های لازم در مورد فراوری، تغذیه و آبیاری گیاه را به کشاورزان نداده است.

او اضافه نمود: عدم آموزش در مسئله کاشت و داشت به کشاورزان موجب شده انتظارات بخش کشاورزی محقق نگردد، هر چند بسیاری از فراورینمایندگان از کاهش بارندگی گلایه مند هستند.

حسینی ادامه داد: کشاورزانی که آب کافی در منطقه نداشتند، نباید اقدام به کشت زعفران می کردند و این باور در بین کشاورزان که گیاه زعفران بیشتر از یک بار در فصل زمستان احتیاج به آبیاری ندارد، اشتباه است.

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از عوامل کاهش فراوری محسوب می گردد، گفت: خیلی از کشاورزان به دلیل عدم آموزش صحیح تصور می نمایند که زعفران احتیاجی به آبیاری ندارد، از این رو کاهش بارندگی در فصل زمستان را دلیل اصلی افت فراوری می دانند، در حالی که اگر خواستار توسعه فراوری هستیم، همزمان و همگام با آنها توانستیم آموزش صحیحی را پیش ببریم تا کشاورز به فراوری مالی برسد.

او با انتقاد از عدم مدیریت صحیح در بحث فراوری اعلام نمود: با اعمال مدیریت صحیح در بخش کشاورزی دیگر نگران افزایش یا کاهش فراوری نیستیم، هر چند عواملی همانند خشکسالی در فراوری اثر گذار است.

حسینی ادامه داد: کشاورزان به سبب عدم آگاهی در منطقه کم آب به امید بارش های زمستان اقدام به کشت زعفران کردند یا در منطقه های که آب کافی در اختیار داشتند، چاه های خود را در زمستان خاموش کردند که با این وجود نباید انتظار فراوری مناسب را داشت.

او با اشاره به اینکه قیمت زعفران از ثبات نسبی برخوردار نیست، اعلام نمود: در شرایطی که در پیک فراوری به سر می بریم، قیمت زعفران از ثبات نسبی برخوردار نیست به طوری که در بعضی روزها هر کیلو زعفران سوپرنگین کمتر از 20 میلیون تومان و در بعضی روزها بالای 25 میلیون تومان عرضه می گردد.

به گفته او، با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی کاهش فراوری زعفران نسبت به سال قبل را مشاهده می کنیم، اما هم اکنون درصدی نمی توان اعلام نمود.

عضو شورای ملی زعفران در انتها درباره آخرین شرایط صادرات طلای سرخ توضیح داد: طبق روال همه ساله در آبان صادرات زعفران رشد خواهد داشت.

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163695

به "بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از علل کاهش فراوری، قیمت زعفران ثبات ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به آبیاری گیاه زعفران یکی از علل کاهش فراوری، قیمت زعفران ثبات ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید