آشنایی با شربت دکسترومتورفان

به گزارش مجله سرگرمی، دکسترومتورفان یک داروی ضد سرفه می باشد که بر روی مرکز کنترل کننده سرفه در مغز تأثیر می گذارد و می تواند سرفه های خشک را مهار نماید.

آشنایی با شربت دکسترومتورفان

موارد استفاده و عوارض دکسترومتورفان

دکسترومتورفان برای تسکین موقت سرفه بدون خلط ناشی از عفونت های خاص مجاری تنفسی (مانند سینوزیت، سرماخوردگی) مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول نباید برای سرفه مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مسائل تنفسی دراز مدت (به عنوان مثال برونشیت مزمن، آمفیزم) استفاده شود، مگر اینکه به وسیله پزشک تجویز شود.

دکسترومتورفان یک سرکوب نماینده سرفه است که با کاهش احساس احتیاج به سرفه عمل می نماید.

معین شده است که محصولات سرفه و سرماخوردگی در بچه ها زیر 6 سال ایمن نیستند و اثربخشی ندارند. بنابراین، از این محصول برای درمان علائم سرماخوردگی در بچه ها زیر 6 سال استفاده نکنید، مگر اینکه به طور خاص به وسیله پزشک تجویز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده ایمن از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

این محصول طول مدت سرماخوردگی را درمان و یا کوتاه نمیکند و ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی، به دقت تمام دستور العمل های دوز دارو را دنبال کنید. از این محصول برای خواب آلوده کردن کودک استفاده نکنید.

داروهای دیگر سرفه و سرماخوردگی که ممکن است حاوی مواد مشابه یا یکسان با این دارو باشند را مصرف نکنید (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید).

از پزشک یا داروساز در خصوص روش های دیگر برای تسکین سرفه و علائم سرماخوردگی (از قبیل نوشیدن مایعات کافی، استفاده از قطره ها/ اسپری های بینی یا مرطوب نماینده های هوا) سؤال کنید.

نحوه مصرف شربت دکسترومتروفان

دکسترومتورفان را به صورت خوراکی، معمولا هر 4 تا 12 ساعت یک بار در صورت احتیاج یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت بروز ناراحتی معده، دارو را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید. برای میزان گیری دوز داروهای مایع از وسیله میزان گیری مخصوص دارو بهره ببرید.

از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. در صورت استفاده از سوسپانسیون، قبل از میزان گیری دوز خود، محصول را خوب تکان دهید.

دوز دارو بر اساس محصولاتی که مصرف میکنید، سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان شما معین میشود. اگر از این دارو به صورت خود درمانی (بدون نسخه پزشک) استفاده می کنید، دستورالعمل های موجود در بسته بندی محصول را برای پیدا کردن دوز مناسب برای سن خود دنبال کنید.

اگر پزشک مصرف روزانه این دارو را تجویز نموده است، آن را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور یاری برای یادآوری، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید.

استفاده نامناسب از این دارو (سوء مصرف) ممکن است سبب آسیب جدی (مثلا آسیب مغزی، تشنج، مرگ) شود. دوز خود را از آنچه تجویز شده است افزایش ندهید، دفعات و دوره مصرف دارو را بیشتر نکنید. مصرف دارو را طبق دستور پزشک متوقف کنید.

اگر علائم شما بیش از یک هفته طول بکشند، یا در صورت داشتن تب، احساس سرما، سردرد یا بثورات، به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد ممکن است علائم یک بیماری جدی تر باشند.

عوارض جانبی
با مصرف این دارو خواب آلودگی / سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهند. به ندرت، بعضی افراد ممکن است با دوز های معمولی، احساس خواب آلودگی یا سرگیجه شدیدی داشته باشند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

اگر پزشک مصرف این دارو را تجویز نموده باشد، به خاطر داشته باشید که وی نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، عوارض جانبی جدی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، به پزشک مراجعه نمایید.

موارد احتیاط
قبل از مصرف دکسترومتورفان، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مسائل دیگر ایجاد نمایند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید، به خصوص سوابقی همانند: مسائل ریه (مثلا آسم، آمفیزم).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود.از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که احتیاج به هشیاری دارد، تا زمانی که بتوانید با خیال راحت چنین کارهایی را انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر فنیل کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری که احتیاجمند محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) است، دارید، با پزشک خود و یا داروساز در خصوص استفاده ایمن این دارو مشورت کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت احتیاج مصرف شود. در خصوص خطرات و مزایا آن با پزشک خود صحبت کنید.

معین نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

اگر پزشک مصرف این دارو را تجویز نموده است، پزشک یا داروساز از هر گونه تداخل احتمالی دارو مطلع است و ممکن است این تداخلات را آنالیز کند. قبل از آنالیز پزشک یا داروساز، مصرف هیچ دارویی را آغاز یا متوقف نکنید یا دوز دارو را تغییر ندهید.

مصرف مهارنماینده های خاص MAO با این دارو ممکن است باعث ایجاد یک اختلال جدی (احتمالا مرگ و میر) شود. در طول درمان با این دارو از مصرف ایزوکاربوکسازید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین ، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین یا ترانیل سیپرومین اجتناب کنید. بیشتر مهار نماینده های MAO نیز نباید دو هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهای تجویزی و غیر دارویی / گیاهی که ممکن است برای سرفه بهره ببرید (مانند هیدروکودون، محصولات ضد سرفه / سرماخوردگی) مطلع کنید. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست.

بنابراین، قبل از استفاده از این محصول، پزشک یا داروساز خود را در خصوص تمام محصولاتی که استفاده می کنید مطلع کنید. لیستی از تمام داروهای مصرفی خود تهیه و به پزشک و داروساز خود ارائه دهید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز
در صورتی که دوز بالایی مصرف شود با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

علائم اوردوز یا مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ضربان قلب سریع، استفراغ، عرق کردن، عصبی بودن، احساس سرخوشی (هیجان)، توهم، مسائل راه رفتن (تلو تلو خوردن)، تشویش و اضطراب، خواب آلودگی شدید.

نکته های مهم
دکسترومتورفان را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: راسخون
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162671

به "آشنایی با شربت دکسترومتورفان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شربت دکسترومتورفان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید